Nyheter:

Författare Ämne: Reglemente SZ NSU TTs 2017  (läst 1147 gånger)

Utloggad Nicklas Petersson

  • Administrator
  • SZ-medlem
  • *****
  • GTR 4
  • Antal inlägg: 4230
    • Speedzone.se
Reglemente SZ NSU TTs 2017
« skrivet: oktober 25, 2017, 11:53:47 PM »
Reglemente SZ NSU 2017 Raceroom

1. Allmänt om serien
SZ NSU 2017 genomförs med Raceroom och modden NSU TTs.
Serien kommer att startas den 25 Oktober och kommer att köras onsdagar enligt schemat här under och som vanligt startas kvalet klockan 21.00 aktuell racedag.

2. Upplägg för race
Man ansluter via Racerooms lobby.
Lösenord finns på förstasidan till Speedzone.se.
Vid varje racetillfälle är servern igång för träning/uppvärmning från ca kl 19.30.

Vi kommer att köra åtta tävlingar med två heat på 20 minuter.
Före heat 1 körs ett kval på 15 minuter. Det finns även en warmup på två minuter inför varje heat.

3.  Setuper & hjälpmedel
Vi kommer att köra med fria setuper.


4. Banor
Följande banor kommer vi att köra på:

Racedatum:

25/10 Knutstorp
8/11 Anderstorp South
22/11 Falkenberg
6/12 Karlskoga Short Circuit
20/12 Mantorp Short Circuit
3/1 Norisring
17/1 Brands Hatch
31/1 Red Bull Ring Südschleife National Circuit


5. Poäng
Poäng delas ut enligt följande:
                                       
1. 15
2. 13
3. 11
4. 9
5. 8
6. 7
osv.

Om två eller flera förare hamnar på samma poäng i den totala tabellen så är det placeringar i tidigare race som avgör slutplacering. Den förare som har fler högre placeringar än de andra rankas då högre. Hamnar två förare på samma poäng på en racedag så avgör kvalresultatet vem av dessa som placeras före den andra.

Inför finalen så får man räkna bort sitt sämsta race, dvs på den bana som har sämst poäng. Detta för att man då har råd att missa något race men ändå vara med och slåss om platserna. Final-racet får man ej räkna bort.

Förutom förarmästerskap kör vi även ett teammästerskap. Varje team består av max två förare. Det är ej tillåtet att ta in reserver under pågående säsong om någon ordinarie förare får förhinder.

I varje team så läggs förarpoängen ihop, och det team som fått mest poäng tillsammans per race får 15 poäng, det team som tillsammans fått näst mest poäng får 13 poäng osv. Poängskalan är 15-13-11-9-8-7 osv.
Om två team hamnar på samma poäng så är det förarplaceringar som avgör. Det team som har högre förarplaceringar tilldöms då en högre placering.
Inför finalen så får teamet räkna bort sitt sämsta race. Detta för att man då har råd att missa något race men ändå vara med och slåss om platserna. Final-racet får man ej räkna bort.


6. Övrigt
Det är inte tillåtet att byta bil under pågående säsong. Den bil man anmält sig med är den bil man får använda under hela säsongen.

Åldersgräns för att vara med är 16 år.

Alla ev. klagomål eller synpunkter tas upp med tävlingsledningen efter racet och inte i chatten under tävling eller mellan heaten.
Om någon förare har synpunkter på en annan förare så finns möjlighet att lämna in en protest mot denne. Detta ska i så fall ske skriftligen via ett PM till Håkan H eller Nicke P. Detta måste ske senast dagen efter det aktuella racet.
Protester som kommer in senare än dagen efter racedatumet kommer inte att behandlas.
Vi kommer att granska alla inkomna synpunkter, klagomål eller liknande tveksamheter och tar därefter ställning till ev. straff eller påpekande för de berörda.

Det är inte tillåtet att medvetet köra på någon annan, blockera eller på annat vis sabotera för andra genom att köra vårdslöst. Sunt raceförnuft och gentlemannabeteende på banan ska tillämpas av samtliga.
Händelser som ses som raceincidents kommer givetvis inte att bestraffas utan det är händelser som görs medvetet, vårdslöst och/eller återkommande som straffas.
Om man inte tar hänsyn till ovanstående eller gör grova överklamp på det sunda raceförnuftet kommer det att resultera i tidstillägg eller i värsta fall avstängning.

Bilen skall alltid minst ha 2 hjul på banan, och till banan räknas de vita ytterlinjerna. Cursa räknas inte som del av bana.




Tidstillägg på 30 sek kan tilldelas vid varje händelse som är oacceptabel under ett lopp, och vid ej visad hänsyn trots varningar och tidstillägg så kommer det rendera i avstängning.

Vi vill helst slippa sitta och granska loppen i efterhand och ge ut bestraffning till vänster & höger, utan ser hellre att alla kör med respekt mot varandra.
Tänk också på att om man kör vårdslöst och kör in i någon kan bilen få aerodamage vilket oftast innebär ett extra depåbesök för reparation.

Tävlingsledningen kan komma att justera reglerna under pågående säsong om det skulle visa sig nödvändigt av någon anledning.

Sen ser vi till och har kul när vi kör, det är vårt mål här på Speedzone. 
« Senast ändrad: oktober 26, 2017, 12:01:26 AM av Håkan »
Speedzone.se