Nyheter:

Författare Ämne: Reglemente SZ WTCR 2018  (läst 523 gånger)

Utloggad Nicklas Petersson

  • Administrator
  • SZ-medlem
  • *****
  • DTM
  • Antal inlägg: 4107
    • Speedzone.se
Reglemente SZ WTCR 2018
« skrivet: augusti 24, 2018, 09:13:18 PM »
Reglemente Speedzone WTCR 2018 Ändrat 20180917

1. Allmänt om serien
Speedzone WTCR 2018 genomförs i samarbete med VGP. Vi kör med spelet Raceroom och bilarna tillhörande FIA WTCR by OSCARO .
Länk: WTCR
Serien kommer att startas den 19 September och kommer att köras onsdagar enligt schemat här under.
Som vanligt startas kvalet klockan 21.00 aktuell racedag.

Servern kommer alltid vara påslagen träningsdagar.

2. Upplägg för race
Man ansluter via Racerooms lobby.
Lösenord finns på förstasidan till Speedzone.se.
Vid varje racetillfälle är servern igång för träning/uppvärmning från kl 19.30.

Vi kommer att köra sju tävlingar med ett heat på 20 min (ej depåstopp) och ett heat på 40 min (obl depåstopp).
Före heat 1 körs ett kval på 10 minuter.
Före heat 2 körs ett Superpole, dvs rullande envarvs-kval för att bestämma startordningen till Heat 2.
Tiden för kval i heat 2 är 3 minuter.
Superpole i Heat 2 innebär att vi startar rullande och är därmed ensamma på banan.
Det är bara tillåtet att köra ett (1) varv som kvalvarv.
Om man avbryter sitt kvalvarv får man inte starta ett nytt kvalvarv.


3. Deltagande
Vi ser gärna och hoppas att en anmäld förare förbinder sig att i möjligaste mån fullfölja en startad säsong för allas trevnad.
 
Inför finalen får man räkna bort sin sämsta racedag, dvs på den bana som man har sämst poäng. Detta för att man då har råd att missa något race men ändå vara med och slåss om platserna. Final-racet får man ej räkna bort.

Inför finalen så får teamet räkna bort sin sämsta racedag. Detta för att man då har råd att missa något race men ändå vara med och slåss om platserna. Final-racet får man ej räkna bort.

4. Inställningar
Fuel: Normal
Tire Wear: Normal
Cut Rules: Slow-down
Mechanical Damage: Ja
Visual Damage: Realistic
Flag Rules: Visual Only
Pitstop: Obligatoriskt i heat 2, minst två däck måste bytas


5. Chat, Teamspeak och andra program
Vi använder oss av chat och Teamspeak för att kommunicera. Chat och Teamspeak får användas under träning, warmup och mellan heaten.
Under pågående kval och race ska det vara tyst i chat och i Teamspeak. Även efter målgång ska det vara tyst tills alla har gått i mål. Diskussioner får tas mellan sessionerna.
Information och adress till Teamspeak-kanalen finns på speedzone.se.

Programmet Crewchief är ett bra och användbart tillägg, den håller exempelvis koll på din och andras bilar vid omkörning. Vi rekommenderar att den används.

6. Banor
Följande datum och banor kommer vi att köra på:

19/9 Sachsenring
3/10 Zolder
17/10 Twin Ring Motegi Road Course
31/10 Hungaroring
14/11 Zandvoort GP
28/11 Oschersleben
12/12 Nürburgring Short


7. Poäng
Poäng delas ut enligt följande:
                                       
Poängskala: 20, 18, 16, 13, 11, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1

Poäng för bästa kval: 3-2-1 p.


Race som medför DQ eller DNF innebär 0 poäng.

Om två eller flera förare hamnar på samma poäng i den totala tabellen så är det placeringar i tidigare race som avgör slutplacering. Den förare som har fler högre placeringar än de andra rankas då högre.
Om två eller fler förare hamnar på samma poäng på racedagen så är det placeringar i racen som avgör. Den förare som har fler högre placeringar än de andra rankas då högre. Skulle det fortfarande vara lika så avgörs det då via kvalplacering.

Inför finalen får man räkna bort sin sämsta racedag, dvs på den bana som man har sämst poäng. Detta för att man då har råd att missa något race men ändå vara med och slåss om platserna. Final-racet får man ej räkna bort.

Förutom förarmästerskap kör vi även ett teammästerskap. Varje team består av max två förare. Det är ej tillåtet att ta in reserver under pågående säsong om någon ordinarie förare får förhinder.

I varje team så läggs förarpoängen ihop, och det team som fått mest poäng tillsammans per race får 20 poäng, det team som tillsammans fått näst mest poäng får 18 poäng osv. Poängskalan är 20-18-16-13-11-10-9- osv.
Om två team hamnar på samma poäng så är det förarplaceringar som avgör. Det team som har högre förarplaceringar tilldöms då en högre placering.


8. Regler och förnuft
När det gäller regler hur man ska köra online-race så är det sunt raceförnuft och gentlemannabeteende som alltid är regel nummer 1 !!


Bangräns
Bilen skall alltid minst ha 2 hjul på eller över banan, och till banan räknas de vita ytterlinjerna. Curbs räknas inte som del av bana.

Gening
Vi använder oss av spelets inbyggda slow-down-funktion. Om en förare genar, lite eller mycket, i låg fart eller hög fart så får föraren direkt en slow-down i displayen. Tiden slow-downen är aktiv baseras på hur mycket man genar och i vilken hastighet det görs. Bilen kommer antingen direkt eller inom kort att tappa fart och när straffet är genomfört så kan föraren gasa fullt igen.
För att ev bakomvarande bilar inte plötsligt kör in i den bestraffade bilen så blir den bilen genomskinlig, dvs man kan inte köra på bilen. Men se till att inte köra igenom en genomskinlig bil, den kan plötsligt gjort klart sin bestraffning och bli "normal" igen.
Får man slow down så lägg er utanför racinglinje tills straffet är klart.

Omkörningar
Manövrar vars avsikt är att hindra andra bilar, som mer än 1 spårändring per raksträcka för att försvara en position, avsiktligt utträngning av en bil utanför spår eller bankant är inte tillåtna.

Det är inte tillåtet att styra in nosen innanför den främre bilen då den främre bilen redan har påbörjat insvängningen i kurvan. D.v.s. är det uppenbart att man inte kommer att få plats är det inte heller tillåtet att trycka sig in i kurvan.
Är man redan på väg om, dvs man har framdäcken upp vid halva den främre bilen innan kurvan börjar eller innan den främsta bilen har börjat sin insvängning är det tillåtet att påbörja en omkörning. Men för att detta skall funka är det av högsta vikt att en bil som attackeras hela tiden håller koll på var den bakomvarande bilen befinner sig genom att använda backspeglar och Lock-left/right. Befinner sig den andra bilen i död vinkel (d.v.s. syns inte i backspegel) skall plats lämnas som om bilen befann sig bredvid den egna bilen.

Som i riktiga race-världen, omkörning är inte alltid möjligt. Om en snabbare förare är fast bakom en inte lika snabb förare och inte kan hitta ett säkert omkörningstillfälle, då får den snabbare föraren stanna kvar bakom tills den hittar ett mer lämpligt ställe att köra om på. Tålamod behövs, man ska aldrig köra om med osäker utgång.           

Kollisioner
Det är inte tillåtet att knuffa någon av banan varken med vilje eller av oförsiktighet. Till oförsiktighet räknas att inte hålla avstånd vid inbromsning inför kurva då slipstreaming plus reaktionstider gör att den bakomvarande bilen lätt trycker den främre bilen av banan.
För att undvika sådana kollisioner skall den bakomvarande bilen lägga sig vid sidan av så att ingen slipstreaming kan ske inför inbromsning.
En förare skall hellre offra sin egen bil än att riskera att trycka av någon.

9. Bestraffning
Om man inte tar hänsyn till ovanstående eller gör grova överklamp på det sunda raceförnuftet kommer det att resultera i tidstillägg eller i värsta fall avstängning. Tidstillägget kan och ska så klart tilldelas vid varje händelse som är oacceptabel under ett lopp, och vid ej visad hänsyn trots varningar och tidstillägg så kommer det rendera i avstängning.

Tidstillägg är +30 sekunder på enstaka händelser som:
T ex göra dives in i kurvor så den andra bilen tappar placering kraftigt, grov blockering, vingla fram och tillbaka över banan.

Tidstillägg är +60 sekunder på enstaka händelser som:
Vårdslös körning, dvs köra på någon utan hänsyn eller kraftigt köra in i någon i samband med omkörning så den andra bilen kör av och tappar flera placeringar eller blir tvungen att bryta.

Vid varje bedömd händelse påläggs straffpoäng. 1 straffpoäng för +30 sekunders tillägg och 2 straffpoäng för +60 sekunders tillägg.
När man har kommit upp i 5 straffpoäng så får man automatiskt 20 poängs avdrag på den totala poängen. Samtidigt så nollställs straffpoängen.

Händelser som ses som raceincidents kommer givetvis inte att bestraffas utan det är händelser som görs medvetet, vårdslöst och/eller återkommande som straffas.

Vi vill helst slippa sitta och granska loppen i efterhand och ge ut bestraffning till vänster & höger, utan ser hellre att alla kör med respekt mot varandra.
Tänk också på att om man kör vårdslöst och kör in i någon kan bilen få aerodamage vilket oftast innebär ett extra depåbesök för reparation.


10. Övrigt
Det är inte tillåtet att byta bil under pågående säsong. Den bil man anmält sig med är den bil man får använda under hela säsongen.

Tävlingsledningen består av fyra personer och alla ev synpunkter behandlas av opartiska domare.
Alla ev. klagomål eller synpunkter tas upp med tävlingsledningen efter racet.
Om någon förare har synpunkter på en annan förare så finns möjlighet att lämna in en protest mot denne. Detta ska i så fall ske skriftligen via ett PM till Håkan eller Nicklas. Detta måste ske senast 24 timmar efter det aktuella racet.
Protester som kommer in senare än detta kommer inte att behandlas.
Vi kommer att granska alla inkomna synpunkter, klagomål eller liknande tveksamheter och tar därefter ställning till ev. straff eller påpekande för de berörda.

Tävlingsledningen kan komma att justera reglerna under pågående säsong om det skulle visa sig nödvändigt av någon anledning.

Sen ser vi till och har kul när vi kör, det är vårt mål här på Speedzone. 
« Senast ändrad: september 22, 2018, 06:25:37 PM by Nicklas Petersson »
Speedzone.se

Utloggad Nicklas Petersson

  • Administrator
  • SZ-medlem
  • *****
  • DTM
  • Antal inlägg: 4107
    • Speedzone.se
SV: Reglemente SZ WTCR 2018
« Svar #1 skrivet: september 22, 2018, 06:26:33 PM »
Reglementet uppdaterad 180922.
Speedzone.se