SpeedZone.se

SpeedZone Forum => Allmänt om simracing => Ämnet startat av: Björn Johansson skrivet februari 04, 2020, 05:48:22 PM

Titel: Race room update 20-02-04
Skrivet av: Björn Johansson skrivet februari 04, 2020, 05:48:22 PM
Någon som testat efter sista update´n ?
Gtr 4 Lotusen har blivit som hal tvålkopp  ^(
Titel: SV: Race room update 20-02-04
Skrivet av: Daniel Beck skrivet februari 05, 2020, 06:34:19 AM
Märkte ingen direkt skillnad. Det är väl mest BOP de har styrt upp i GT4 om jag förstod det hela rätt.
Titel: SV: Race room update 20-02-04
Skrivet av: Björn Johansson skrivet februari 05, 2020, 06:17:37 PM
Märkte ingen direkt skillnad. Det är väl mest BOP de har styrt upp i GT4 om jag förstod det hela rätt.

OK kanske för jag kom direkt från Asseto Comp då får testa mer ikväll.
Titel: SV: Race room update 20-02-04
Skrivet av: Bengt Lundgren skrivet februari 29, 2020, 10:21:48 AM

Tack för de som delat sina rattinställningar, känns lite annorlunda, men finns det något inne i RR spelet som påverkar känslan. Jag har har ingen som helst känsla i RR att jag har kontakt med vägbanan, utan bara glider omkring #ovanpå#.
Har aldrig haft det i RR och när jag spelar repriserna med er andra kan man tro vi har olika spel, tacksam för alla tips etc som kan få mej att tycka RR är roligt. Har helt annan känsla i AC och rF2.

 O0

Skall kanske tillägga att jag kör trådlöst, men har en fiberanslutning med 250/100 och när jag kollar detta före race har jag c:a 245/98 alltid
Titel: SV: Race room update 20-02-04
Skrivet av: Daniel Beck skrivet mars 01, 2020, 11:14:51 AM
Hittade ett par förslag på FFB-inställningar till T300 som väl i princip har samma bas som du har Bengt.
De finns på Sector 3 forumet.
Klistrar in några här iaf
  :)


T300

Force Feedback Intensity: 100%
Smoothing: 0%
Force Feedback Spring: 0%
Force Feedback Damper: 30%

Steering Force Intensity: 75%
Force Feedback Minimum Force: 2%
Understeer: 10%
Vertical Load: 50%
Lateral Force: 50%
Steering Rack: 30%

Slip Effect: 10%
Engine Vibrations: 0%
Kerb Vibrations: 40% <--- never higher
Shift Effect: 60% <--- I just like this
Collision Effect: 0%

I am also running everything at maximum in the Thrustmaster control panel. I find this gives smoother FFB than the default gain of 75% and a higher Steering force to compensate....


En till

Try this
And increase in car multiplier by a few notches as well



TM software
100
100
100
100

In Game
FFB Intensity 100
smoothing 0
spring 0
damper 20

steering force intensity 75
minimum force 0
understeer 20
vert load 50
lateral force 50
steering rack 50

slip effect 30
engine 15
kerbs 70
shift effect 30
collision effect 100

Det är två av de jag hittade. Finns flera där, så funkar inte de här så kan du kolla vidare på forumet :)


Titel: SV: Race room update 20-02-04
Skrivet av: Bengt Lundgren skrivet mars 01, 2020, 02:30:27 PM
 O0

Tack kollar dessa.  O0
Titel: SV: Race room update 20-02-04
Skrivet av: Bengt Lundgren skrivet mars 04, 2020, 12:34:18 PM
Fråga

Kan man inte lägga in en nerladdad set up i RR, hittar ingen plats för det ???

 :-[
Titel: SV: Race room update 20-02-04
Skrivet av: oyvind andersen skrivet mars 04, 2020, 07:06:27 PM
Jo, det skal gå :)
Titel: SV: Race room update 20-02-04
Skrivet av: oyvind andersen skrivet mars 04, 2020, 07:18:39 PM
Jeg kjører fortsatt W7 og der ligger det under
Dokumenter/My Games/Simbin/Raceroom/Userdata/Carsetups
Titel: SV: Race room update 20-02-04
Skrivet av: oyvind andersen skrivet mars 19, 2020, 08:44:27 PM
(http://)
Fikk ikke lastet opp bildet  :idi
men nå er alt innhold i RR åpent, så man kan teste alle biler på alle baner  :thumbup:
Titel: SV: Race room update 20-02-04
Skrivet av: Bengt Lundgren skrivet april 03, 2020, 09:08:22 PM
 O0

Kanske dax att vi förnyar oss.
Resultatet av vad folk kör idag....

(https://i.postimg.cc/bdknrtRx/Namnl-s.png) (https://postimg.cc/bdknrtRx)
Titel: SV: Race room update 20-02-04
Skrivet av: Nicklas Petersson skrivet april 03, 2020, 09:51:06 PM
Wow, vilken skillnad.
Hur är Asetto vs Raceroom?
bra saker - dåliga saker??
Titel: SV: Race room update 20-02-04
Skrivet av: Eric Stranne skrivet april 04, 2020, 10:51:12 AM
Racedepartment har dock väldigt många AC-följare. Många moddar och dylikt som finns där som gör att det community:t följer efter ganska så starkt. Plus att det är ganska få som har svarat så det är inte särskilt representativt  O0
Titel: SV: Race room update 20-02-04
Skrivet av: Björn Johansson skrivet april 04, 2020, 03:22:18 PM
Har spelat mycket AC på Race Department under Speedzones
spel uppehåll. Gillar det skarpt, mycket moddar både banor och bilar
för gratis nedladdning.Bra kör känsla i AC (tycker jag). Gillar Ginetta bilarna :clap: O0






Titel: SV: Race room update 20-02-04
Skrivet av: Bengt Lundgren skrivet april 04, 2020, 04:14:24 PM
Racedepartment har dock väldigt många AC-följare. Många moddar och dylikt som finns där som gör att det community:t följer efter ganska så starkt. Plus att det är ganska få som har svarat så det är inte särskilt representativt  O0

Kan ju inte vara utan anledning som valen är så tydliga  ;) Trodde Iracing skulle vara mer populärt...
Titel: SV: Race room update 20-02-04
Skrivet av: oyvind andersen skrivet april 05, 2020, 08:04:15 PM
O0

Kanske dax att vi förnyar oss.
Resultatet av vad folk kör idag....

(https://i.postimg.cc/bdknrtRx/Namnl-s.png) (https://postimg.cc/bdknrtRx)
Dette er jo bare en intern undersøkelse på RD, på verdensbasis er Iracing desidert størst.
Men jeg liker AC veldig bra og har kjørt endel serier med den :)
Titel: SV: Race room update 20-02-04
Skrivet av: Calle Trainor skrivet april 06, 2020, 06:04:42 PM
Har nån av er kört iRacing och kan rekommendera det? Hur är det jämfört med RR, RF2 och AC/ACC? Jag har aldrig provat, men blir lite sugen när man ser att så mycket körs just i iRacing. Är dock lite allergisk mot att inga bilar har riktiga liveries, även om det är en detaljsak.
Titel: SV: Race room update 20-02-04
Skrivet av: Bengt Lundgren skrivet april 06, 2020, 08:25:02 PM
Har nån av er kört iRacing och kan rekommendera det? Hur är det jämfört med RR, RF2 och AC/ACC? Jag har aldrig provat, men blir lite sugen när man ser att så mycket körs just i iRacing. Är dock lite allergisk mot att inga bilar har riktiga liveries, även om det är en detaljsak.

Har det och kört mycket förr, men är förskräckligt dyrt, dom tar betalt för allt oavsett hur lite som helst c:a 160 skr  för varje skitsak, så börja försiktigt med vad du skall välja för bil, banor etc, går snabbt upp till ett par tusen kronor om du väljer mycket.
Titel: SV: Race room update 20-02-04
Skrivet av: oyvind andersen skrivet april 07, 2020, 11:27:47 AM
Har nån av er kört iRacing och kan rekommendera det? Hur är det jämfört med RR, RF2 och AC/ACC? Jag har aldrig provat, men blir lite sugen när man ser att så mycket körs just i iRacing. Är dock lite allergisk mot att inga bilar har riktiga liveries, även om det är en detaljsak.
Jeg har kjørt endel iracing, men mest rallycross, jeg syntes iracing er litt oppskrytt, og forholdsvis dyrt, men smaken er som baken, det er vel kanskje en grunn til at mange store motorsport,s profiler velger iracing, akkurat nå er det over 6000 online :)
Titel: SV: Race room update 20-02-04
Skrivet av: Calle Trainor skrivet april 07, 2020, 12:22:36 PM
Ja, det är därför jag inte har provat det, tycker det verkar kosta mer än det smakar. Känns som att enda fördelen med det är att de har så många online. Andra spel borde jobba mer med den biten.
Titel: SV: Race room update 20-02-04
Skrivet av: Filip Carlén skrivet april 07, 2020, 08:23:10 PM
Ja, det är därför jag inte har provat det, tycker det verkar kosta mer än det smakar. Känns som att enda fördelen med det är att de har så många online. Andra spel borde jobba mer med den biten.

https://www.racedepartment.com/threads/simracing-gp-fills-gap-created-by-global-shutdown-of-motorsports.180238/

Detta är just nu i stängd beta, men som jag förstått det så kommer det likna iRacings onlinesystem med iRating (hur snabb man är) och Safety Rating (som det låter, hur ofta man är i incidenter). Dock många som anmält intresse, så det är nog svårt att få en beta-plats just nu. I övrigt så har bland annat RaceRoom ratade servrar, sök på Ranked bland servrarna så dyker de upp. Även Assetto Corsa har servrar med ett rating-mod på servern.

iRacing är som du säger dyrt men man får vad man betalar för. Att se vad allt kostar är lönlöst, välj de serier du vill köra, titta på https://iracing-week-planner.tmo.lol/ för att få reda på serier som kör vilka banor. Dock ingår ett antal bilar och banor i månadskostnaden, och i Rookie-serierna körs endast det materialet som ingår. Största fördelen är att det nästan alltid går att hoppa in och köra, folk kör fortfarande fult och dumt även om det påverkar Safety Rating. Men färre som rammar och kör riktigt fult än i öppna servrar i andra spel. Är du intresserad så tycker jag det är värt att köpa en månad och se om du fastnar, jag kör iRacing i perioder när jag har mer fritid än vanligt. Tror jag lagt 1-2 tusen totalt på content över 3-4 år, vilket jag inte tycker är jättredyrt, men det är ju upp till var och en att avgöra. Som sagt så kör jag bara i perioder, misstänker att om man ska köra det oftare så kan det bli något dyrare. Ca 165 kr kostar det i månaden om du köper månadsvis, men brukar vara lite deals för nya förare.


EDIT: på denna sidan ser du vad som ingår https://www.iracing.com/membership/
Titel: SV: Race room update 20-02-04
Skrivet av: oyvind andersen skrivet april 08, 2020, 11:44:00 PM
Innholdsoppdateringer:
Alle biler - Justering av dekkens oppførsel når de har blitt dekket av skitt, gress, grus. Som en konsekvens av disse endringene, blir lydene for småstein som treffer bilen føles litt svakere.
Alle biler - Endringer i omdreininger og nedturer motorens omdreininger. Gearskifter er nå mer brutale ™. Eldre biler fra 70- / 80- / 90-tallet fikk også spesifikke backfirfir-er.
Alle biler - Nye sendinger slynger opptak for de fleste biler, spesielt moderne GT, prototyper og touring biler. Overføringsvolumrampen endres også, den er nå høyere mens du kaster, og tonehøyden er i nøyaktig synkronisering med drivlinjen.
Alle biler - Nye skled og låste bremsedekklyder som gir en mer realistisk lyd under lange sklier. Også redusert dekkvolum for alle moderne GT-biler.
Alle biler - Oppdateringer til atferden til både rev- og pit-begrenserne.
Alle biler - Endringer av krefter involvert i bil til bilkollisjon, for å bli kvitt noen kollisjoner, noen ganger føles det som den andre bilen, er en solid murstein.
Aquila - Justerte dekktrykk i grunnoppsettet, redusert bremsekraft
Audi R18 - Fast ratt var ikke nøyaktig plassert på rattstammen, noe som resulterte i at cockpitkameraets plassering ble sentrert rattet og derfor for langt til høyre.
Audi TT RS VLN - Lengre standard sluttstasjon for Zandvoort
CUPRA TCR - Fast grunnlinjeoppsett som hadde en asymmetrisk demperinnstilling
DTM 14/15/16 - Fast overdreven fjæringsskade over fortauskanten. Forbedret fortauskant og støt oppførsel med oppdaterte høyhastighetsspjeld. Modifiserte koblings- og motorens treghetsverdier for å hindre dem i å sprette av begrenseren ved nedskift. Differensielle oppdateringer til riktige låser. Liten BOP-justering på +5 kg på Mercedes.
Formula RaceRoom 2 - Oppdatert baselineoppsett og justering av dekk for bedre håndtering. AI forbedringer.
Formula Raceroom 90 - tilbyr nå tre forskjellige dekkkomponenter, revidert baselineoppsett og dekkmodell.
Formula RaceRoom X-17 - AI forbedringer
Gruppe 4 - Porsche 934 RSR - AI forbedringer
Gruppe C - Oppdatert fysikk og dekkmodell, justert AI-er for å matche. Justert ytelsesindeks for klassen for bedre å reflektere den faktiske hastigheten på disse bilene.
GTR 1 - Forbedret AI-tempo spredning
GTR 3 - McLaren 650s - Lengre sluttdrev
GTR 4 - Oppdatert dekkmodell og grunnlinjeoppsett
Mercedes AMG CLK DTM 2003 - Justert cockpit-kameraposisjon
Mercedes AMG DTM 1995 - Justert cockpit-kameraposisjon
NSU TTS - Angi kontaktpunkter som manglet. Oppdatert atferdsdifferensial og drivlinje
P1 og P2 - Justerte girforholdstider og svingninger i drivlinjen (skaftstivhet). Justert plassering av cockpitkamera.
Porsche 911 GT3 Cup (Sprint) - Oppdatert dekkmodell og fjæring. Ytterligere finjusteringer og forbedringer av fysikk. (denne versjonen av GT3 Cup er ikke i butikk ennå, men brukes i Porsche Carrera Cup Scandinavia esports)
Porsche Clubsport Trophy av Manthey Racing - Oppdatert dekkmodell og oppsett av grunnlinjen
Silhouette Series - Har nå fabrikk ABS og forvarmede dekk. Fikset Canhard R52 som viste noen Push to Pass HUD-elementer.
Volkswagen ID.R - Oppdatert fysikk i henhold til Nuerburgring-fangrekordmessene telemetri. Utstyrt bilen med DRS. Forkortet oppstartingssekvensen for vannpumpen og fikk det til å høres mer tydelig ut at noe skjer under oppstart av biler.
WTCC 2014/2016 - Fast overdreven fjæringsskade over fortauskanten
WTCR 2018/2019 - Fast overdreven fjæring skade på fortauskanter, AI forbedringer
Bathurst - Tilpasser AIs forståelse av hva som er god hjørnefart
Imola - Tilpasser AIs forståelse av hva som er god hjørnefart
Ningbo - Forbedringer i framerate. Startnettet for den korte oppsettet er nå det samme som for de andre oppsettene. Forbedret AI-oppførsel.
Nuerburgring - Forbedret AI-oppførsel ved sving 1 av VLN / 24H.
Road America - Utvidet bane begrenser litt på utsiden av Canada Corner, slik at du ikke lenger får et snitt med to hjul innenfor den hvite linjen.
Salzburgring - Tilpasser AIs forståelse av hva som er god hjørnefart
Spa-Francorchamps - justerer AIs forståelse av hva som er en god hjørnefart (Blanchimont)
Suzuka - Tilpasser AIs forståelse av hva som er god hjørnefart
Titel: SV: Race room update 20-02-04
Skrivet av: Bengt Lundgren skrivet april 09, 2020, 07:04:13 AM
 :-[

Sammantaget var updaten en katastrof för mej (som vanligt)

Körde med Uffe 1.49.8 till 1.51,6 på träning, igår nådde som bäst 1.56.4 plus ratten var som vanligt, helt ute och cyklade.   ^(

Tycker nog att dessa uppdateringar mitt i allt förstör det mesta av glädjen att ha legat och tränat och fått en (för mej) hyfsad tid, så går det till platt fall, kanske borde vi skjutit racet en vecka för allas trevnad.

Ta en titt på min start på andra racet, där min ratt slår stenhårt in i muren direkt, och sen håller på att slå till vänster, game over. Konstig update eller ratt.  :cursing:



Titel: SV: Race room update 20-02-04
Skrivet av: Håkan Hermansson skrivet april 11, 2020, 01:28:12 AM
:-[

Sammantaget var updaten en katastrof för mej (som vanligt)

Körde med Uffe 1.49.8 till 1.51,6 på träning, igår nådde som bäst 1.56.4 plus ratten var som vanligt, helt ute och cyklade.   ^(

Tycker nog att dessa uppdateringar mitt i allt förstör det mesta av glädjen att ha legat och tränat och fått en (för mej) hyfsad tid, så går det till platt fall, kanske borde vi skjutit racet en vecka för allas trevnad.

Ta en titt på min start på andra racet, där min ratt slår stenhårt in i muren direkt, och sen håller på att slå till vänster, game over. Konstig update eller ratt.  :cursing:

Jag har aldrig varit med om att en uppdatering ändrat så mycket i bilens beteende som den här har gjort. Upptäckte det när jag loggade in en timma före kvalet startade. Otur att den släpptes så nära inpå vårat race. Att skjuta fram racet var inget vi diskuterade då det är stor sannolikhet att någon eller några i så fall inte hade kunnat vara med pga andra åtaganden. Jag tror att de flesta av oss "drabbades" på något vis under racen i onsdags men det var i alla fall samma förutsättningar för alla. Till nästa race får vi hoppas att det inte släpps fler stora uppdateringar som ändrar bilarna beteende ännu mer :)
Titel: SV: Race room update 20-02-04
Skrivet av: Björn Johansson skrivet april 11, 2020, 01:11:47 PM
 :idi lite frågande  :confused1: men jag kände ingen skillnad på Lotusen  :idi  :no:
hade i stort sett samma långsamma varv tider :doh ???

Förra updaten tyckte jag det kändes mer, men jag har ju inte kört
så mycket som jag brukar inför race´n. Kanske det är anledningen  :confused1:
Titel: SV: Race room update 20-02-04
Skrivet av: Håkan Hermansson skrivet april 12, 2020, 12:07:49 AM
:idi lite frågande  :confused1: men jag kände ingen skillnad på Lotusen  :idi  :no:
hade i stort sett samma långsamma varv tider :doh ???

Förra updaten tyckte jag det kändes mer, men jag har ju inte kört
så mycket som jag brukar inför race´n. Kanske det är anledningen  :confused1:

Den stora skillnaden för mig var hur bilen betedde sig om man råkade komma utanför asfalten. En kort sväng i gruset på sidan av banan gjorde bilen halvt okörbar följande två till tre kurvor. Det var som bambi på is kan man säga. Efter det kom fästet tillbaka igen. I övrigt märkte jag ingen skillnad :)
Titel: SV: Race room update 20-02-04
Skrivet av: Björn Johansson skrivet april 13, 2020, 10:43:23 AM
Aha ok  :thumbup: men där skall man väl inte köra  :no: ;D
Titel: SV: Race room update 20-02-04
Skrivet av: Bengt Lundgren skrivet april 13, 2020, 01:51:08 PM
Aha ok  :thumbup: men där skall man väl inte köra  :no: ;D

Det är ju där jag alltid kör... :doh :doh :doh
Titel: SV: Race room update 20-02-04
Skrivet av: Håkan Hermansson skrivet april 15, 2020, 03:48:08 PM
Aha ok  :thumbup: men där skall man väl inte köra  :no: ;D

Nej man ska inte men lik väl är man där och harvar ibland i alla fall :lol
Titel: SV: Race room update 20-02-04
Skrivet av: Bengt Lundgren skrivet april 16, 2020, 11:39:04 AM
 :doht
En racebil som snurrar i 40 km i en lätt kurva ger jag inte mycket för, RR update är en miss (3.9 GB) eller så är min TM ratt felinställd ???
körde 25 varv med 5 felfria varv men kändes som iskörning och fick hela tiden balansera bilen i dom enklaste kurvor.


(https://i.postimg.cc/yggVBg6T/Namnl-s.png) (https://postimg.cc/yggVBg6T)
Titel: SV: Race room update 20-02-04
Skrivet av: Daniel Beck skrivet april 16, 2020, 03:01:00 PM
Märkte ingen direkt skillnad efter uppdateringen faktiskt.